Kunstzinnige Oriëntatie
Textiele Werkvormen / Handvaardigheid
Uitgangspunt
Door het werken met textiel en textieltechnieken worden de bewegingsvaardigheid, het zelfvertrouwen, het concentratie- en doorzettingsvermogen en het gevoel voor kleuren en materialen bevorderd:
Afhankelijk van de leeftijdsgroep wordt een keus gemaakt uit o.a.:
- Het aanleren van basistechnieken: vilten, breien, (vinger)haken, weven, naaien.
- Het oefenen van allerlei knip- en plakopdrachten.
- Het gebruik van stevige materialen/gereedschappen die gemakkelijk hanteerbaar zijn, bijv. hout en steen.
- Het aanleren van eenvoudige borduurtechnieken, o.a. de kruissteek.
- Het leren combineren van technieken en materialen.
- Zelf leren ontwerpen van werkstukken en het uitvoeren hiervan.
Schilderen, vormtekenen en boetseren
Uitgangspunt
Kunstzinnige vorming staat niet los op zichzelf, maar vormt een integraal bestanddeel van het lesprogramma. Er wordt aandacht besteed aan het ontwikkelen van kleur en vormgevoel, en de esthetische ervaring. Tekeningen, boetseer-, en bijenwaswerkjes worden samen bekeken, besproken en in de klas/school tentoongesteld.
- De nadruk ligt op het aanleren van de schildertechniek nat in nat en het gebruik van de materialen. Onderwerpen komen voort uit de vertelstof. Daarnaast wordt er gewerkt aan stemmingen, jaargetijden- en dagstemmingen; van planten, dieren en mensen, klimaatstemmingen; licht- en schaduwoefeningen; het leren mengen van kleuren.
- Bij boetseren worden opdrachten naar bij de leeftijd passende onderwerpen gegeven o.a. groeivormen uit de natuur.
- Bij het tekenen wordt gewerkt aan: ontwikkelen van kleur en lijnperspectief, werken aan lay-out en bladvulling, vormtekenen m.n. ‘knoopmotieven’, zwart-wit tekenen en waarnemend tekenen (m.n. stillevens).
De oudste leerlingen volgen de kunstkijklessen in verschillende musea.
Uitgangspunt
Muziek is een vak waarin naar de ander maar ook naar het eigen gevoel wordt geluisterd en daarnaast de intellectuele kant niet vergeten wordt.
De volgende aspecten komen aan bod:
- ontwikkelen van een gezond stemgebruik en vertrouwen in eigen kunnen
- meerstemmig zingen (het sociale aspect)
- begrippen als articulatie, melodie, tempo, dynamiek, expressie, timbre en mineur/majeur
- enige vaardigheid krijgen in het bespelen van de piano, slagwerk en klokkenspel
- noten lezen, klappen van ritmes, zingen/spelen van een melodie en herkennen van intervallen
- presentatie van een lied in de klas of het meewerken aan een musical.
Ga terug naar 'Vakken'.