Het goede van twee stromen: speciaal onderwijs en Vrije Schoolpedagogie
De Tobiasschool is een vrijeschool. Dat wil zeggen dat er vrijeschoolonderwijs wordt gegeven geïnspireerd door de antroposofische levensvisie en pedagogische inzichten van de filosoof Rudolf Steiner.
Kind mogen zijn om mens te worden, worden wie je bent, is het centrale motief in het vrijeschoolonderwijs. De aandacht gaat vooral uit naar het unieke in iedereen. Goed onderwijs is niet een emmer vullen, maar een haardvuur ontsteken. In een ieder zit iets zeer eigens ingewikkeld, wat tijdens het opgroeien als het ware weer ontwikkeld moet worden. De leerkrachten benaderen dit unieke met eerbied, de persoon van de leerling gaat ons boven alles.
De school staat voor:
- Kleinschaligheid, geborgenheid en professionele zorg om het individuele leerproces op gang te helpen en verder vorm te geven.
- Het werken aan een veelzijdige ontwikkeling van de persoonlijkheid door intellectuele, sociale, beeldende en praktische vorming.
- Duidelijke, doorlopende leerwegen met merkbare resultaten die zelfvertrouwen geven. Het aanleren van sociale vaardigheden en het stimuleren tot zelfstandigheid en verantwoordelijkheid dragen bij tot levensvertrouwen. Praktische vorming resulteert in het ervaren van en zorgvuldig omgaan met de materiële wereld.
Het “vrije” in vrijeschool houdt niet in dat kinderen op school hun gang kunnen gaan. Rust, structuur en aandacht zijn voorwaarden om ons onderwijs gestalte te geven; voor het intensieve sociale verkeer zijn normen en waarden belangrijk.
De Tobiasschool is een vrijeschool die open staat voor kinderen, ouders en verzorgers van elke culturele en godsdienstige achtergrond.
Lees meer in 'visie'.